Parkkisähkö avaa sähköauton latauspaikkoja EuroParkin pysäköintihalleissa. Sähköautojen latauspisteiden määrää kasvaa 50 prosentilla Helsingin kantakaupungissa.

Parkkisähkö aloitti tänään toimintansa suomalaisena sähköautojen latausoperaattorina ja heti avauspäivänä lisäsi Helsingin kantakaupungin julkisia latauspaikkoja yli puolella. Kun aikaisemmin latauslaitteita tuotiin kerralla yksi tai kaksi, Parkkisähkö aloittaa uusissa kohteissa aina reilusti kuudella latauspaikalla.

Parkkisähkö laajentaa toimintaansa nyt merkittävällä tavalla. Parkkisähkö hyödyntää asuinkiinteistöihin kehittämäänsä, teknologiapalkintoja kerännyttä kevyttä ja modernia teknologiaa. Sama intuitiivinen ja helppo käyttökokemus tulee nyt myös julkiseen lataukseen. Käyttäjä ei tarvitse hankalia PIN-koodeja tai tekstiviestejä. Kytket vain kaapelin ja teknologia hoitaa lopun. Tämän edun Parkkisähkö siirtää suoraan lataajille yksinkertaisempana ja edullisempana hinnoitteluna.

Toisin kuin vanhat, lähinnä alueellisten sähkömonopolien ympärillä toimivat latauspalvelut, Parkkisähkö ei peri kuukausihintaa eikä tuntiveloituksia. Parkkisähkö veloittaa autoilijaa vain käytetystä energiasta, sekin halvimpaan hintaan. Lisäksi koko avauskuukauden sähköt Parkkisähkö tarjoaa ilmaiseksi.

Sähköautoilun kokonaisvaltaisen palvelukonseptin tuottaja Parkkisähkö Oy ja Helsingin johtava pysäköintipalvelujen tarjoaja EuroPark Finland Oy ovat sopineet yhteistyöstä EuroParkin pysäköintihalleihin asennettavista sähköautojen latauspisteistä. Ensimmäiset latauspisteet otetaan käyttöön tänään 2.3. EuroParkin P-CityForumissa, P-Elielissä ja P-Kluuvissa. Tavoitteena on lähiaikoina asentaa latauspisteitä myös muihin EuroParkin pysäköintihalleihin kysynnän mukaan.

Sähköautojen määrä tulee lähivuosina voimakkaasti kasvamaan Suomessa ja alalla toimivien yritysten palvelukonsepteja kehitetään vastaamaan kysyntää.

– Sähköautoihin liittyen puhutaan paljon muna-kana-dilemmasta, mutta meille asia on huomattavasti yksinkertaisempi. Jos sähköautojen latauspisteille on kysyntää, me vastaamme siihen, sanoo EuroPark Finland Oy:n toimitusjohtaja Christer Hede.

Maamme teillä liikkuu vuoteen 2030 mennessä noin 250 000 sähköautoa. Tavoitteen taustalla on Suomen energia- ja ilmastopaketti. Lisäksi kaikki merkittävät autovalmistajat ovat ilmaisseet aikeensa tuoda markkinoille uusia sähköautomalleja, jopa mallistoja.

– Numeraaliset tavoitteet on kirjattu eikä niitä enää kannata kyseenalaistaa. Parkkisähkö Oy:n tehtävä on kääriä hihat ja ottaa iso rooli kokonaisvaltaisena palvelukonseptin tuottajana. EuroParkin kaltaiset alan ammattilaiset näkevät nykytilanteen autoteollisuuden ohella paremmin kuin monet muut. Siksi heille on luonnollista ryhtyä juuri nyt tarjoamaan latauspalveluja asiakkailleen, toteaa Parkkisähkö Oy:n toimitusjohtaja Jiri Räsänen.

Sähköautojen määrän kasvu johtaa latauspisteiden yleistymiseen siellä missä sähköautot seisovat pidempiä aikoja. Seikka on huomioitu myös kiinteistöjen energiapisteytyksessä sekä vuonna 2019 voimaan astuvassa EU-lainsäädännössä, joka koskee kiinteistöjen ja uudisrakennusten sähköautovalmiutta (EVR, Electronic Vehicle Ready).

Vuonna 2015 sähköautojen myynti kasvoi 60%. Autojen hintojen laskiessa ja mallistojen laajentuessa myyntimäärät tulevat kasvamaan vuosi vuodelta.