Parkkisähköltä usein kysyttyjä kysymyksiä

Täältä löytyy vastauksia Parkkisähköä ja Parkkisähkön palvelua koskeviin kysymyksiin, joita meille on esitetty. Jos jokin jää askarruttamaan, lisää kysymyksiä saa mielellään esittää yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse info@parkkisahko.fi.

Yleiset

Parkkisähkön toimisto on Helsingissä. Toimitatteko silti myös muualle Suomeen?

Parkkisähkön palvelu on saatavissa kaikkialle Suomeen. Käytämme sähköasennuksiin paikallisia yhteistyökumppaneitamme. 

Haluaisimme kutsua Parkkisähkön edustajan paikan päälle (esim. taloyhtiön kokoukseen) esittelemään palvelua. Onnistuuko?

Parkkisähkö esittelee palveluaan mielellään myös asiakkaidensa luona. Käynnit pääkaupunkiseudulle ja lähialueille onnistuvat yleensä pienelläkin varoitusajalla. Teemme tarvittaessa käyntejä kauemmaskin.

Onko mahdollista tulla tutustumaan Parkkisähköön?

Sähköautojen latausasioista kiinnostuneet ovat tervetulleita vierailemaan luonamme Lauttasaaressa! Osoitteemme on Itälahdenkatu 18 A, 4. kerros, 00210 Helsinki. Pysäköintihalliimme on toteutettu sähköautojen latausvalmius 28 autopaikalle, ja kerromme myös mielellämme tarkemmin palvelustamme. Sovittehan kuitenkin käynnistä kanssamme etukäteen.

Saako Parkkisähköltä Type 2 -latauslaitteita?

Parkkisähkön Type 2 -laite on kehitteillä ja saatavilla vuoden 2019 aikana. 

Tulisiko latauslaitteiden asentaminen huomioida jo uudistuotannon suunnittelu-/rakennusvaiheessa vai pitäisikö laitteet lisätä vasta jälkiasennuksena?

Mitä aikaisemmassa vaiheessa latausasioista huolehditaan, sitä parempi! Hyvällä suunnittelulla voi säästää kustannuksissa ja optimoida kaapeloinnin mahdollisimman tehokkaaksi. Laitteet on tietenkin mahdollista lisätä jälkikäteenkin, jolloin joudutaan yleensä käyttämään olemassa olevaa kaapelointia, joka saattaa asettaa rajoituksia latausteholle.

Yritin soittaa numeroonne, mutta kukaan ei vastannut. Mitä tämä tällainen on?

Valitettavasti emme aina ole paikalla vastaamassa puhelimeen, koska olemme pieni startup-yritys. Toisaalta meille voi koettaa soittaa myös iltaisin. Jos asialla on kiire, kannattaa lähettää sähköpostia osoitteeseen info@parkkisahko.fi ja mainita viestissä puhelinnumero, josta Teidät tavoittaa tai ottaa yhteyttä nettisivujen yhteydenottolomakkeella.

Palvelun käyttö

Voiko latauspisteitänne käyttää muuhunkin kuin sähköautojen lataamiseen?

Kyllä! Parkkisähkön latauspisteistä saa ihan tavallista sähköä, jota voi käyttää mihin vain.

Parkkisähkön mobiilisovellus on saatavilla vain iOS- ja Android-puhelimiin. Mitä teen, jos minulla ei ole sellaista puhelinta?

Rekisteröitymisen voi myös tehdä internet-selaimella osoitteessa app.parkkisahko.fi -> ’Kirjaudu tai rekisteröidy’.

Yritin rekisteröityä Parkkisähkön käyttäjäksi, mutta mobiilisovelluksenne kysyy jotain koodia. Mikä se on ja mistä sellaisen saa?

Parkkisähkön käyttäjäksi rekisteröitymiseen tarvitaan aloituspaketti, joita on jaossa mm. pysäköintihalleissa latauspisteidemme yhteydessä. Aloituspaketin voi myös tilata nettisivujemme kautta, jolloin lähetämme sen veloituksetta Teille postitse ilmoittamaanne osoitteeseen. Aloituspaketissa on pitkä numeroista ja kirjaimista muodostuva koodi, joka yksilöi mukana tulevan tunnisteen. Kyseinen koodi on syötettävä rekisteröitymisen yhteydessä mobiiliapplikaatioon. Tämä tarvitsee tehdä vain yhden kerran. Koodin voi myös skannata, mikäli puhelimessa on QR-koodin tunnistus.

Automerkkiäni/-malliani ei löydy mobiilisovelluksenne valikosta. Miten toimin?

Voitte ottaa yhteyttä Parkkisähköön yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse info@parkkisahko.fi, niin lisäämme kyseisen automallin sovellukseemme (kun ehdimme). 

Onko mahdollista rekisteröidä yritys Parkkisähkön käyttäjäksi?

Kyllä! Yritykset voivat rekisteröityä Parkkisähkön asiakkaaksi samalla tavoin kuin yksityishenkilötkin. Mikäli laskulle tarvitaan viitetieto, haluatte ilmoittaa verkkolaskutustietoja tms., otattehan yhteyttä laskutukseemme laskutus@parkkisahko.fi.

Mitä tapahtuu, jos auton akku tulee täyteen, mutta latausjohto on edelleen kiinni latauspisteessä? Juokseeko sähkölaskutus koko ajan?

Ei haittaa, vaikka latausjohto olisi pitkäänkin ”turhaan” kiinni älymoduulissamme. Parkkisähkön älymoduuli lakkaa lataamasta, kun akku tulee täyteen, minkä jälkeen ei kerry sähkölaskua.

Poikkeuksena ovat Parkkisähkön Type 2 -latauslaitteet EuroParkin pysäköintihalleissa, joissa on myös minuuttiperusteinen veloitus.

Kartoitus

Mitä Parkkisähkön kartoitus maksaa? Mitä se sisältää?

Tällä hetkellä kartoituksemme hinta on 496,00 euroa (sis. alv) + mahdolliset matkakulut. Kartoituksessa tarkastetaan pysäköintialueen sähköjärjestelmien soveltuvuus sähköautojen lataamiseen. Sähköpääkeskus, johdotukset, sähkönsyötöt ja lämmitystolpat käydään läpi sekä sähköpiirustusten perusteella että tietenkin myös paikan päällä. Kerättyjen tietojen perusteella kiinteistölle laaditaan kartoitusraportti, joka sisältää mm. laskelman kuinka monta sähköautoa kiinteistössä voidaan ladata turvallisesti yhtä aikaa sekä vuorokauden aikana. Raportti sisältää myös Parkkisähkön suosituksen miten lataus kannattaisi toteuttaa kiinteistössä.

Miten tilaan Parkkisähkön kartoituksen taloyhtiöön tai liikekiinteistöön?

Kartoituksen voi tilata ottamalla yhteyttä Parkkisähköön joko sähköpostitse tilaukset@parkkisahko.fi tai yhteydenottolomakkeella.

Maksut ja laskutus

Kuinka paljon lataaminen maksaa Parkkisähkön julkisissa latauspisteissä?

Latauksen hinta julkisissa latauspisteissämme on ilmoitettu latauspisteen yhteydessä. Kuukausimaksuja perimme ainoastaan käyttäjien ”omista” latauspisteistä (esim. taloyhtiön pihalla omalla autopaikalla). Huomioittehan kuitenkin, että pysäköintioperaattorit (esim. EuroPark) perivät varsinaisesta pysäköinnistä omat maksunsa.

Voiko taloyhtiö periä asukkailta edelleen vuokraa autopaikoista, vaikka niissä olisi Parkkisähkön latauslaitteet?

Parkkisähkö ei puutu tähän, vaan se on jokaisen taloyhtiön oma päätös.

Kuka toimittaa sähkön, jos otamme Parkkisähkön palvelun? Kuka maksaa sähköstä?

Sähköautojen lataamiseen käytetään kiinteistön sähköä. Parkkisähkö laskuttaa autoilijoita heidän käyttämästään sähköstä.

Parkkisähkön palvelun kannalta ei ole merkitystä mikä sähköyhtiö on kyseessä (kaikki käyvät).

Parkkisähkön latauspisteistä ladattu sähkö tulee aina käyttäjälle maksettavaksi, jollei muusta erikseen sovita. (Vaikkapa yritykset voivat halutessaan maksaa työntekijöidensä tai asiakkaidensa sähkön liikekiinteistöissä.)

Latauspisteet tunnistavat käyttäjät NFC-tekniikkaan perustuvan tunnisteen avulla. Ottaessaan Parkkisähkön palvelun käyttöönsä jokainen käyttäjä saa oman tunnisteen, joka täytyy rekisteröidä aluksi (se on helppoa ja nopeaa). Tunniste kiinnitetään latauspistokkeeseen. Ilman tunnistetta latauspisteistä ei tule sähköä. Latauspisteissä on mittari, joka mittaa kulutetun sähkön määrän. Tällä tavoin Parkkisähkö osaa laskuttaa kultakin käyttäjältä juuri hänen käyttämänsä sähkön.

Jos taloyhtiö on sähköyhtiön asiakas, mutta autoilijat maksavat sähköstä Parkkisähkölle, eikö taloyhtiö joudu tässä maksumieheksi?

Taloyhtiö ei joudu maksamaan autoilijoiden kuluttamaa sähköä, sillä Parkkisähkö hyvittää kulutetun sähkön hinnan taloyhtiölle (eli maksaa rahat taloyhtiön tilille). Taloyhtiö maksaa toki edelleen sähkölaskunsa suoraan sähköyhtiölle. 

Miten Parkkisähkö veloittaa sähkön ja kk-maksut? Luottokortillako?

Parkkisähkö lähettää asiakkailleen laskut joko postitse tai verkkolaskuna. Luottokorttitietoja emme kerää.

Kuinka usein laskutatte?

Veloitamme käytetyn sähkön ja kuukausimaksut kerran kuukaudessa, mikäli laskutusraja täyttyy.