• jirirasanen

Lakimuutos: Latauspistevalmius kerrostaloihin pakolliseksi

Päivitetty: loka 22

Sähköautojen lataukseen tulee uusia vaatimuksia kun Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi astuu voimaan ensi vuoden alkupuolella. Eduskunta päätti pitkään valmistellusta lainsäädännöstä viime perjantaina. Kunnianhimoisia ilmasto- ja sähköautotavoitteita ajava säännöstö on saanut sekä kehuja että kritiikkiä. 


Keskeisin määräys koskee uusia ja peruskorjattavia asuinrakennuksia, joissa latauspistevalmius on tuotava jokaiseen parkkiruutuun.


Jokaisen EU-jäsenmaan täytyy laittaa direktiivi voimaan omalla lainsäädännöllään, suomalaisessa laissa päädyttiin EU:n minimitasoa pitemmälle menevään vaatimustasoon.


Erityisesti kaupan ala kritisoi laajoja latausvelvotteita parkkipaikoilla, joilla pysäköidään vain lyhyiden kaupassa käyntien ajan. Vaikka sähköautojen latausjärjestelmien ja palvelujen myyjänä Parkkisähkö tietysti toivoo sähköautojen nopeaa yleistymistä, jätimme osaltamme lausunnon jossa kannatettiin latausvelvotteiden sitomista vähintään keskimääräiseen kolmen tunnin pysäköintiaikaan. Tässä olimme samoilla linjoilla Kaupan liiton kanssa. Parkkisähkö on aina painottanut kustannustehokkaiden investointien ensisijaisuutta, oli sitten kyseessä taloyhtiö, toimistokiinteistö tai valtiollinen sääntely tai tukimuoto.


Suomessa latausvalmiuteen tottuminen ei toisaalta ole isokaan asia. Kaapelointi voidaan tehdä pitkälle samoin kuin perinteiset ns. lämpötolpat. Ainoana erona hieman korkeammat tehotasot, paksummat kaapelit ja piharasioiden asentaminen pikaliitinteknologialla, jolloin latauslaitteet voidaan asentaa plug-and-play tyyliin, ilman varsinaisia sähkötöitä.


Laki antaa mahdollisuuden toteuttaa latauspistevalmius joko kaapeloinnilla tai putkituksella. Putkituksen käytännön toimivuus on kuitenkin täysi kysymysmerkki ja kustannukset joka tapauksessa lähellä samaa kuin kaapeloinnissa. Käytännössä putkitetun parkkihallin uudet omistajat joutuvat lähtemään latausasioihin lähes nollapisteestä, kun taas täyden latauspistevalmiuden omaavissa kerrostaloissa latauspisteen saaminen omaan parkkiruutuun onnistuu parhaimmillaan yhden nettilomakkeen täyttämisellä.



Latausvalmiuden toteuttaminen lämpimään halliin maksaa noin 400-800 euroa parkkiruutua kohden. ARA:lta saa vielä 2021 aikana tukea siihen puolet.




Lisää aiheesta


Helsingin Sanomat: Eduskunta hyväksyi pitkään valmistellun lain sähkö­autojen lataus­pisteistä – oppositio piti velvoitteita yhä liian kovina





136 katselukertaa

© 2020 Parkkisähkö Oy | Parking Energy Ltd

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle