Taloyhtiökampanja

Taloyhtiö latausvalmiiksi alkaen 95 € / parkkiruutu. Parkkisähkö tekee sähköautojen latausvalmiuden hankinnan entistäkin helpommaksi ja halvemmaksi. Taloyhtiön koosta ja iästä riippumatta latausvalmiuden saa pääkaupunkiseudulla nyt kiinteään hintaan.

Kestävä ja kaikille osapuolille reilu ratkaisu sähköautojen lataukseen taloyhtiöissä

Kun Taloyhtiö hankkii latausvalmiuden koko parkkikentälle, kiinteä hinta komponentteineen ja sähköurakoineen maksaa taloyhtiölle ARA-tuen jälkeen vain 95,00 €/parkkiruutu (sis. alv) Samalla taloyhtiö saa uudet piharasiat ja kellolaitteet polttomoottoriautoilijoille. Latausvalmiuden vähimmäistilaus on kuusi parkkiruutua.

Parkkisähkön latausvalmius on helpoin ja edullisin tapa hoitaa taloyhtiön sähköautoasiat kerralla kuntoon ja nostaa samalla kiinteistön arvoa. Parkkisähkön mallissa taloyhtiö vastaa kaapelointi-infrasta, autoilijan kustannuksina ovat vuokrattavan latauslaitteen ja sähkön käytön kulut. Operointisopimuksella Parkkisähkön kanssa taloyhtiö mahdollistaa sen, että asukas voi tilata haluamansa tyyppisen latauslaitteen suoraan Parkkisähköltä, ilman kustannuksia taloyhtiölle. Pikaliitinteknologia mahdollistaa latauslaitteen asentamisen ilman varsinaisia sähkötöitä.

Tyypillinen taloyhtiön toteutus Parkkisähkön pikaliittimillä - kuvassa sekä Type 2 että Schuko-latauslaitteet

Mikä on taloyhtiön latausvalmius?

Latausvalmius = kaapelointi pikaliittimillä + operointisopimus

Latausvalmius tarkoittaa sitä, että taloyhtiön asukas voi tilata suoraan operaattorilta latauspisteen omaan parkkiruutuun, ilman varsinaisia sähkötöitä ja ilman erillistä lupaa taloyhtiöltä tai isännöitsijältä. Latausvalmiuden teknologinen pohja on Parkkisähkön kehittämässä pikaliittimessä, joka mahdollistaa latauspisteen asentamisen plug-and-play menetelmällä juuri haluttuun ruutuun. Latausvalmiuden innovaatio on siinä, että taloyhtiö solmii Parkkisähkön kanssa operointisopimuksen, jolloin latauspistelaajennukseen riittää asukkaan tekemä tilaus.

Pikaliittimen hyödyt

Pikaliitinteknologia mahdollistaa perinteiseen auton lämmitykseen tehdyn kaapeloinnin yhtäaikaisen hyödyntämisen autojen lämmittämiseen ja sähköautojen lataamiseen. Tolpan naaraspikaliittimeen voidaan plug-and-play tekniikalla asentaa perinteinen piharasia mekaanisin kellolaittein sekä eri tyyppisiä ja -tehoisia latauslaitteita.​

Parkkisähkön pikaliitin voidaan helposti asentaa taloyhtiön nykyisiin lämpötolppiin

Tulevaisuusvarmuus

Sähköautojen latausteknologiat kehittyvät jatkuvasti: Älykkään latauksen protokollat muuttuvat, markkinoille tulee uusia automalleja jotka kykenevät hyödyntämään saatavilla olevaa sähkövirtaa uusin tavoin ja käyttömukavuuden vaatimustaso nousee esimerkiksi kiinteään kaapeliin tottumisen myötä. Investointi nopeasti vanhenevaan tekniikkaan ei siten ole välttämättä paras vaihtoehto. Latauspiste vuokrattuna pikaliittimeen antaa paitsi toimivuustakuun ja automaattiset päivitykset, myös mahdollisuuden vaihtaa latauspiste tarpeiden tai teknologian muuttuessa.

Latauspisteiden lisäykset, vaihdot ja poistot tarpeen mukaan

Pikaliitinkaapeloinnin avulla sähköautojen latauspisteitä on aina oikea määrä ja oikeissa paikoissa. Latauspisteen asentaminen voidaan suorittaa ilman varsinaisia sähkötöitä, jopa viereisten autojen latauksen keskeytymättä. Latauspisteen huoltaminen tai vaihtaminen tehokkaampaan tapahtuu samoin ilman palvelukatkoksia.

Operointisopimus

Taloyhtiö solmii Parkkisähkön kanssa operointisopimuksen,joka mahdollistaa olemassa olevan sähköinfrastruktuurin hyödyntämisen. Operointisopimuksen puitteissa asukas voi tilata latauslaitteen omalla kustannuksellaan suoraan Parkkisähköltä, kuormittamatta taloyhtiön hallitusta ja isännöitsijää erillisellä projektilla. Operointisopimus on taloyhtiölle maksuton ja pitää sisällään myös lataussähkön automaattisen hyvityksen taloyhtiölle.

Latausvalmiuden parkkiruutukohtainen kustannus

Latausvalmiuden kustannus Tehdään koko parkkialue Tehdään vähintään puolet parkkialueesta Tehdään vähintään kuusi parkkiruutua, mutta alle puolet parkkialueesta
ARA-tuki 50 % 50 % 35 %
Kustannus per parkkiruutu ennen ARA-tukea 190 € 210 € 215,45 €
Kustannus per parkkiruutu ARA-tuen jälkeen 95 € 105 € 140 €

Kaikki hinnat sisältävät voimassaolevan arvonlisäveron 24%. Parkkisähkön pikaliitinjärjestelmä on oikeutettu ARA-tuelle. Parkkisähkö ei kuitenkaan ole vastuussa tukihakemuksen hyväksymisestä.

Mikä on Parkkisähkön vuokramalli?

Mitä se pitää sisällään?

Parkkisähköltä taloyhtiö saa kaiken mitä sähköautojen lataamiseen tarvitaan. Edellä kuvattu latausvalmius pakettina sisältää sähkötyöt ja pikaliittimet, jotka mahdollistavat alhaalla kuvatun vuokramallin. Latausvalmiille paikoille tuodaan myös perinteiseen autonlämmitykseen uudet piharasiat 2 tunnin kellolaitteilla.

Vuokramallissa autoilija saa toimivuustakuulla, automaattisella sähkön laskutuksella ja hyvityksellä varustetun latauslaitteen edullisella kk-hinnalla. Tilauksen kesto on 12 kk, jonka jälkeen tilaus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana 1 kk irtisanomisajalla. Palvelun lopettaminen on helppoa ja maksutonta. Latauslaitteen tyypin muuttaminen onnistuu myös ilman sähkötöitä.

Parkkisähkön latauslaitteisiin kuuluu aina tehonhallinta, sähkön mittarointi, laskutus autoilijalta ja hyvitys taloyhtiölle. Latauspiste tunnistaa autoilijan automaattisesti ja omia lataustietoja voi seurata älypuhelinsovelluksesta.

Toimivuustakuu

Parkkisähkö on vastuussa latauslaitteidensa toimivuudesta koko sopimuskauden ajan. Kaikki Parkkisähkön toimittamat latauslaitteet ovat jatkuvassa etävalvonnassa. Ennakoivan huollon avulla voidaan ehkäistä toimintahäiriöitä ja vaihtaa laite ennen kun se vioittuu. Parkkisähkön latauslaitteet täyttävät latauslaitteiden CE-standardien mukaiset turvallisuusvaatimukset ja lisäksi niissä on useita sähköturvallisuutta lisääviä toimintoja.

Laskutus, hyvitykset ja asiakaspalvelu

Jokainen latauspiste mittaroi kulutetun sähkön. Taloyhtiö asettaa sähkön hinnan, suosituksena yhdenvertaisuusperiaatteen mukainen omakustannehinta. Parkkisähkö laskuttaa autoilijaa (laskutuslisä 0,02 €/kWh) ja hyvittää käytetyn sähkön taloyhtiölle neljännesvuosittain. Parkkisähkön asiakastuki palvelee kaikkiin älypuhelinsovelluksen ja laitteiden toimivuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Tehonhallinta

Tärkein ominaisuus jolla kiinteistön vanhastakin sähköjärjestelmästä voidaan päivittää ajantasainen sähköautojen lataamiseen ilman kalliita sähköremontteja, on älykäs kuormanhallinta. Ilman älykästä kuormanhallintaa sähköjärjestelmä pitää mitoittaa kaikkien latauslaitteiden yhteisen huipputehon mukaan. Sähkön kulutuspiikki syntyy asuintaloissa tyypillisesti iltaisin ihmisten palatessa töistä. Sähköautoilijalle tärkeintä on kuitenkin, että akku on aamulla täysi. Tehonhallinta tasaa tehokuormaa yön tunteihin niin, että kaikki saavat tarvitsemansa latauksen. Tehonhallinnan merkitys kiinteistön sähköjärjestelmän kustannustehokkuudelle kasvaa sitä mukaa kun sähköautoja ja latauspisteitä tulee lisää.

Vuokramallin hinnoittelu

LatauspisteetAloitusmaksuKuukausivuokra
3,7 kW Schuko-älymoduuli (1x16A)200 € sis. Alv.15 € / kk sis. alv.
7,4 kWType 2 kaapelilla (1x32A)350 € sis. alv.25 € / kk sis. alv.
22 kW Type (3x32A)Erillisen tarjouksen mukaan 
Sähkön hintaTaloyhtiö asettaa 
Laskutuslisä0,02 € / kWh sis. Alv. 

Mahdollisia asiakaspolkuja

Taloyhtiössä tehdään koko kenttä – hinta 95,00 €/ruutu

1. Taloyhtiössä on keskusteltu sähköautojen latauksen järjestämisestä jo pitempään. Talossa on yksi täyssähköauton omistaja joka on toivonut mahdollisuutta latauspisteeseen omaan parkkiruutuunsa. Vapaan latauspisteen haeskelu julkisilla latauspisteillä ja kauppakeskuksissa on alkanut jo hieman rasittaa. Ladattavia autoja on tulossa lisää ja taloyhtiössä on päädytty siihen, että halutaan kerralla yhtenäinen ratkaisu, jonka investointikustannukset taloyhtiölle ovat kuitenkin maltilliset. Yhdenvertaisuusperiaate nähdään tärkeänä ja sen oikeasta soveltamisesta keskustellaan. Nähdään, että laaja latausvalmius nostaa kiinteistön arvoa, mutta samalla kustannuksia halutaan kohdentaa sähköautoilijoille reilulla tavalla.

2. Taloyhtiö päättää, että selkeintä on tuoda latausvalmius samalla kertaa kaikkiin kaapeloituihin parkkiruutuihin. Selvitään yhdellä kustannustehokkaalla projektilla eikä taloyhtiön hallituksen tai isännöitsijän tarvitse hallinnoida uusia sähköautoilijoita erillisiin latausvalmiisiin parkkiruutuihin, kun koko parkkikenttä on latausvalmis. Taloyhtiössä nähdään kohtuullisena, että sähköautoilija maksaa kuitenkin itse käyttämänsä sähkön sekä haluamansa tehoisen latauslaitteen.

3 .Taloyhtiö tilaa Parkkisähköltä latausvalmiuden koko kentälle, 20 parkkiruutuun. Tilauksen yhteydessä tehtävässä selvityksessä on saatu selville, että kaapelointi on teholuokaltaan riittävä jopa niin pitkälle, että kaikki talon autot voisivat olla ladattavia eikä sähkökeskuksessa tarvita laajennuksia vielä lähivuosina. Parkkisähkön latausvalmiuden toimitus kiinteään hintaan 188,00 €/ruutu koko 20 paikan kentälle maksaa yhteensä 3 760,00 €. Investoinnille saadaan ARA:lta 50% tuki, jolloin taloyhtiölle jää lopulliseksi investointikustannukseksi 1692,00 €, eli 95,00 €/ruutu.

4. Sähköautoilija tilaa itselleen Parkkisähkön kk-hintaisen latauslaitteen, ilman investointia. Latauslaitteessa on toimivuustakuu ja käyttötuki. Sähkön mittarointi, laskutus ja hyvitys taloyhtiölle toimivat automaattisesti. Latauspisteen hankintaan ei enää tarvittu taloyhtiön tai isännöitsijän lupia ja tilaus onnistui yhdellä yhteydenotolla Parkkisähkölle.

5. Ennen taloyhtiön latausvalmiutta uuden auton ostopäätöstään pantannut naapuri laittaa tilauksen vetämään uudesta sähköautosta ja Parkkisähkön latauspisteestä.

Taloyhtiössä tehdään alle puolet kentästä, mutta vähintään 6 ruutua – hinta 140,00 €/ruutu

1. Asukas on päättänyt hankkia ladattavan hybridiauton. Latauksen järjestämisestä on taloyhtiössä ollut puhetta, mutta selvää päätöstä taloyhtiössä ei ole syntynyt. Osa on sitä mieltä, että sähköautoilijan pitäisi itse vastata kaikista kustannuksista, kun osa näkee latausmahdollisuuksien voivan nostaa kiinteistön arvoa. Asukkaiden välisissä keskusteluissa on noussut esiin, että ladattavien autojen ostoa harkitsevia on muitakin.

2. Taloyhtiön hallitus linjaa, että sähköautoilija maksakoon sähkönsä ja latauspisteensä itse. Sähköinfrastruktuurin hallitus toteaa kuitenkin olevan osa kiinteistöä ja kohtuullinen varautuminen lähivuosien hankintoihin ja on järkevää. Kun sähköautoja on odotettavissa useammalle asukkaalle, toiminnalle halutaan yhtenäinen malli. Koko kentän latausvalmiutta ei haluta kuitenkaan tässä vaiheessa vielä tehdä.

3. Taloyhtiön hallitus tilaa Parkkisähköltä latausvalmiuden 6 parkkiruutuun, Parkkisähkön laskuttamaan kiinteään hintaan 210,00 €/ruutu, eli yhteensä 1 260,00 €. Taloyhtiössä on yhteensä 40 parkkipaikkaa, joten latausvalmius tulee alle puoleen ruuduista. Tällöin taloyhtiön saama ARA-tuki investointiin on 35% ja lopulliseksi hankintahinnaksi tulee yhteensä 693,00 €, eli 140,00 €/ruutu.

4. Asukas tilaa itselleen Parkkisähkön latauslaitteen vuokramallilla. Latauslaitteessa on toimivuustakuu ja käyttötuki. Sähkön mittarointi, laskutus ja hyvitys taloyhtiölle toimivat automaattisesti. Latauspisteen hankintaan ei enää tarvita taloyhtiön tai isännöitsijän lupia ja tilaus onnistuu yhdellä yhteydenotolla Parkkisähkölle.

5. Latausvalmiutta on mahdollista laajentaa myöhemmin kysynnän kasvaessa

Kohde ei täytä kampanjan ehtoja

Kaapelointi on liian vanha, tehdään täysi kaapelointiremontti

Taloyhtiöllä on erillinen lähes satapaikkainen kylmä parkkihalli jossa on kaapelointi ja piharasiat autojen lämmitystä varten. 1980-luvun lopulla valmistuneeseen halliin on tehty vain muutamia kunnostuksia, ohuet kaapeloinnit ja pienitehoinen sähkökeskus ovat alkuperäistä tavaraa. Useampi asukas on kysellyt latausmahdollisuuksien perään.

Erilaisia toteuttamistapoja on yhtiössä puitu laajasti. Asukkaan omalla kustannuksellaan vetämä kaapelointi onnistuisi periaatteessa, mutta näin toteutettuna sähkökeskuksesta riittäisi tehoa vain muutamalle. Kaikille paikoille asennettavat latauslaitteet on toisaalta todettu mahdottoman kalliiksi vaihtoehdoksi. Taloyhtiössä on nähty reiluna Parkkisähkön malli jossa sähköautoilija maksaa itse latauslaitteen ja sähkön, mutta sähkökeskus ja kaapelointi ovat kiinteistön vastuulla.

Tilauksen yhteydessä tehtävässä selvityksessä käy ilmi, että sähkökeskus ja kaapelointi ovat tehoiltaan riittämättömät. Vanhaan sähköjärjestelmään voisi luotettavasti asentaa latauspisteet vain muutamille autoille. Mikäli ladattavat autot sattuvat ilmaantumaan vierekkäin, teho loppuu tätäkin nopeammin. Vaikka sähköautoja ei tulisi, kaapeliremontti olisi edessä lähivuosina joka tapauksessa koska järjestelmä on teknisen käyttöikänsä loppuvaiheessa.

Taloyhtiö pyytää Parkkisähköltä tarjouksen koko parkkihallin remontista: sähkökeskus, kaapelointi, pikaliittimet ja piharasiat. Tarjous sisältää kaikki työt kohdekartoituksesta suunnitteluun, toteutukseen ja lopputarkastukseen. Vaikka sähkökeskukseen tehdään isohko laajennus ja materiaaleihin sisältyy myös perinteiset piharasiat, 55% ARA-tuen kanssa kokonaiskustannus jää alhaisemmaksi kuin joka tapauksessa edessä ollut perinteinen kaapelointiremontti.

Kaapelointiremontti toteutuu yhden työviikon aikana, vieläpä niin että pysäköinti onnistuu suurilta osin urakan aikana. Useampi sähköauton ja ladattavan hybridin hankinta lähtee käyntiin. Eräs asuntoaan myymässä ollut asukas yllättyy iloisesti kun kiinteistönvälittäjä toteaa latausvalmiuden nostavan myös asunnon arvoa.

Kampanjaehdot

  • Taloyhtiön täytyy olla ns. lämpötolppakaapelointi, eli jokainen ruutu johon latausvalmius tilataan, pitää olla kaapeloitu.
  • Sähkön mitoitus: Vähintään 1,4kW per parkkiruutu/ 6A per parkkiruutu / 6mm² Kaapelit (tyypillisesti vaatimukset täyttyvät)
  • Parkkisähkö suosittelee, että asennetaan kerralla koko parkkialue, mutta vähintään sulakeryhmä kerrallaan
  • Parkkisähkön tehonhallinta mahdollistaa haastavissakin olosuhteissa mielekkään ja turvallisen latauksen
  • Kiinteät hinnat eivät sisällä kaapelointi- tai sähkökeskustöitä
  • Kiinteät hinnat eivät ole voimassa, jos kohteessa on TN-C-kaapelointi (nelijohdinjärjestelmä, yleensä ennen 1980-lukua asennetut kaapeloinnit)
  • Tolppaan johon on aiemmin asennettu kaksi piharasiaa, tarvitaan sovitinkappale. Sovitinkappale ja sen asentamisen lisätyöt lisätään hintaan.
  • Taloyhtiön täytyy sijaita 50 km säteellä Helsingin keskustasta
  • Minimiasennuskoko on 6 parkkiruutua (3 pikaliintintä ja 3 piharasiaa)
  • Asennukset tehdään aina pareittain (yksi piharasia palvelee kahta parkkiruutua)
Vaiheet Kuka on vastuussa Osapuolet
1. Taloyhtiö tilaa latausvalmiuden halutulle määrälle parkkiruutuja ja solmitaan Parkkisähkön kanssa operointisopimus. Tilauksen yhteydessä selvitetään kohteen sähköinfrastruktuurin soveltuvuus. Taloyhtiö Taloyhtiö ja Parkkisähkö
2. Parkkisähkö toimittaa latausvalmiuden Parkkisähkö Parkkisähkö ja taloyhtiö
3. Taloyhtiö lähettää ARA-tukihakemukset Taloyhtiö Taloyhtiö ja ARA
4. Autoilijjat tilaavat / poistavat halutun tyyppisiä latauspisteitä vuokraushinnaston mukaisesti Parkkisähköltä Autoilija Autoilija ja Parkkisähkö
5. Parkkisähkö on vastuussa latauspisteiden toimivuudesta ja autoilijoiden laskutuksesta Parkkisähkö Parkkisähkö ja autoilija
6. Parkkisähkö hyvittää taloyhtiölle kulutetun sähkön Parkkisähkö Parkkisähkö ja taloyhtiö

Alustava tilauslomake

Alustavan tilauksen jälkeen kohteen soveltuvuus vahvistetaan ja sopimuspaketti lähetetään tilaajalle. Tilaus on sitova vasta sopimusten allekirjoittamisen jälkeen.

Tilauslomake taloyhtiöille
Yhteystiedot
Maximum upload size: 10MB
Maximum upload size: 10MB
Maximum upload size: 10MB